søndag 21. februar 2016

Hjemmelaget hvit pizza - min favoritt! ♥


Her får dere en av mine absolutte favorittoppskrifter! Denne pizzaen er en klassiker hos oss i helga, og er virkelig min favorittpizza! Første gang kjæresten min foreslo hvit pizza var jeg meget skeptisk. Men for å være ærlig har jeg aldri vært så glad i den typiske tomatsausen man har på pizza, og har ofte laget pizza uten saus i det hele tatt. Så hvorfor ikke prøve? Da vi først hadde smakt hvit pizza var det ingen vei tilbake. Joda, vi lager noen ganger pizza med tomatsaus også. Men det er denne oppskriften som har blitt favoritten og en gjenganger vi gjerne koser oss med på lørdagskvelden!

Hvor mange? 2 pizzaer, langpanne.
Hvor lenge? Beregn litt i overkant av en time.

Du trenger:
1 porsjon grov pizzabunn med spelt (oppskrift her)
  - Kjevles ut til to bunner
1 boks crème fraîche
200 g cherrytomat
1 rød paprika
8-10 stk aromasopp
75 gram maiskorn
100 g cheddarost
200 g mozzarellaost, revet
Litt ruccola og spinat (valgfritt)
Pepper
(PS: Vektmålene er ikke sååå nøye, altså. Ta mest av det du liker!)

Lag først pizzabunn etter denne oppskriften.

Mens pizzadeigen hever kan du forberede fyllet. Kutt sopp i skiver, del tomatene i to og kutt paprika i tynne strimler eller mindre biter. Riv osten hvis den ikke er revet allerede. Jeg liker best å steke soppen litt på forhånd, da jeg ikke er så glad i tørr og halvstekt sopp. Så du kan eventuelt steke den litt i en stekepanne sammen med litt olje, salt og pepper - men dette er helt valgfritt.

Når pizzabunnene er klare smører du dem med crème fraîche. Strø over litt kvernet, sort pepper. Ha på fyll og ost - rekkefølgen er opp til deg! Noen liker ost i bunn og fyll oppå, andre liker osten på toppen. Pizzaene stekes på 250°C i cirka 10 minutter. Det aller beste er å ha på høy varme, vifte med undervarme! Hvis bunnen er veldig tynn blir den fort svidd, så følg med. Server gjerne med litt ruccola og/eller spinat.



♥ Med grov bunn og en god del grønnsaker er faktisk ikke dette så verst kosemiddag! Joda, det er en del ost og crème fraîche... men på helgepizzaen sparer vi ikke på kosen!



PS: En dag skal jeg prøve å lage denne med ekte, økologisk rømme. Noen som har prøvd før?

2 kommentarer:

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)