søndag 17. november 2013

Middag for under 100-lappen: Indiskinspirert gryterett

Middag til 4 personer for under 100 kroner


Hvor mange? 4 porsjoner
Hvor lenge? 30 min
Vegan? Jupp! Men kjøp papadums i stedet for naanbrød, da de som oftest ikke er veganske.

Du trenger:
1 boks røde linser, ca 170 g (vekt uten vann)
3 gode ss tomatpuré
2 bokser kokosmelk
1 blomkål
1 pose selskapserter

Tilbehør: Papadums og/eller naanbrød

Fra basislageret: Garam masala, chilipulver, salt, pepper, olje, vann

Garam masala er en indisk krydderblanding som fås kjøpt på velassorterte matbutikker eller billigere (og bedre!) på innvandrerbutikker.


Ha 2 ss nøytral matolje i en gryte sammen med 1 god ss garam masala, 1/2 ts chilipulver, et dryss med pepper og 1/2 ts salt. La det surre i to minutter før du tilsetter tomatpuré og kokosmelk. Kok opp og bland krydderet godt inn i tomat- og kokosmelkbasen, bruk gjerne visp. Smak deg frem med mer krydder, jeg pleier alltid ha masse garam masala i. Skyll blomkålen og del den i små, jevnstore buketter. Ha det i gryta og la det småkoke i 5-6 minutter uten lokk. Tilsett linser og erter, 2 minutter småkoking så er det ferdig!

Tilbered naanbrød eller papadums etter anvisning på pakka og server :-)


Denne retten er inspirert av indisk bønnestuing, eller daal som det heter. Vi spiser den veldig ofte hjemme hos oss, fordi den er billig, enkel å lage og veldig smakfull! Dessuten elsker jeg papadums og benytter meg av en hver anledning og unnskyldning til å spise det 


9 kommentarer:

  1. Så bra vinkling på en matoppskrift - mat til under 100 kroner. Indisk er (en av) mine favorittkjøkken, så denne vil garantert falle i smak. Retten kan jo også tilsettes f eks kylling for de som spiser det, tenker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også veldig glad i indisk mat! :) Helt ærlig tror jeg denne retten blir best uten kylling, daal er jo opprinnelig helt vegetarisk. Men man kan jo helt sikkert bruke den som base til forskjellige retter.

      Slett
  2. Retten var kjempegod! Lagde litt for mye til meg selv, men det betyr at jeg har rester for i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra!! :D Rester er jo helt konge. Holder seg nok noen dager i kjøleskapet :) Bare pass på hva du har den i, for sterkt krydder kan sette litt smak på gryter/ beholdere.

      Slett
  3. Erlend syljuåsen: Jeg klarte med et uhell å slette kommentaren din. Men 400 ml er det vanlige. Bruk gjerne lett/light kokosmelk i denne oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok tusen takk for svar:)) jeg skal lage denne i en skoleoppgave så får håpe den er sunn og god :)

      Slett
    2. Så spennende, du må gjerne fortelle meg hvordan det gikk :)

      Slett
  4. Forleden dag spiste jeg denne retten her, og må si at den er god på smak :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)