fredag 28. juni 2013

Eltefrie speltrundstykker fra ChocoLanas matblogg

Tidligere i uka var jeg på piknik med gode venner. Med til pikniken hadde jeg disse speltrundstykkene fra ChocoLanas matblogg. Hun har mange fine bakeoppskrifter og noen fristende vegetariske middagsoppskrifter, så jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale dere en tur innom bloggen hennes :-)


Jeg lagde 1,5 x oppskriften for å få nok rundstykker til pikniken. Min oppskrift ser altså sånn ut:

ca. 25- 30 rundstykker
Vegetar, honningen kan sikkert byttes ut med sukker hvis ønskelig
1,5 time til heving + 12-15 minutter steketid for hvert brett med rundstykker

Du trenger:
  • ca. 37,5 g fersk gjær, eller tilsvarende tørrgjær
  • 7,5 dl lunkent vann
  • 1,5 dl appelsinjuice
  • 3 ts salt
  • 1,5 ss honning
  • 4,5 dl sammalt speltmel
  • 15-17 dl fint speltmel

Smuldre gjæren i en bakebolle og tilsett lunkent vann. Rør godt sammen.
Hvis du bruker tørrgjær rører du denne ut i de tørre ingredisensene, og blander så i lunkent vann.
Tilsett resten av ingrediensene, og rør deigen raskt sammen. Spelt bør ikke jobbes for mye med.
Strø litt mel over deigen, dekk den til og la den stå lunt og heve i 1- 1,5 time.


Del deigen i to for at den skal bli enklere å jobbe med. Strø mel på et bakeunderlag og legg på en del av deigen. Ha litt mel over deigen også. Strekk den forsiktig ut til et rektangel og del den opp i stykker - jeg lagde trekanter. Det gjør ikke noe om stykkene er ujevne. Legg rundstykkene på stekebrett kledt med bakepapir. Stekes på 240c i 12- 15 minutter. Avkjøl på rist og nyt nystekte rundstykker :-)


Serveringsforslag:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :-)